MOTORUL OTTO
Motorul Otto
Introducere
Definitie: Se numeste motor cu combustie interna orice
dispozitiv care obtine energie mecanica direct din energie chimica prin arderea
unui combustibil intr-o camera de combustie care este parte integranta a
motorului (spre deosebire de motoarele cu ardere externa unde arderea are loc
in afara motorului.).
Exista de fapt patru tipuri de baza de motoare cu
ardere interna dupa cum urmeaza: motorul
Otto,motorul Diesel, motorul cu turbina pe gaz si motorul rotativ.
Motorul Otto este denumit
astfel dupa numele inventatorului sau Nikolaus August Otto, iar motorul Diesel
dupa in aceeasi maniera dupa numele inginerului german de origine franceza
Rudolf Diesel. Motorul Diesel este
folosit pentru generatoare de energie electrica, de asemenea el este utilizat
si la camioane si autobuze precum si in unele automobile. Motorul Otto este
motorul folosit pentru majoritatea automobilelor.
Componentele unui motor
diesel
Sectiune printr-un motor
Partile esentiale ale
unui motor Otto si Diesel coincid. Camera de ardere este formata dintr-un
cilindru inchis la un capat si un piston care aluneca de sus in jos. Printr-un
sistem biela manivela pistonul este legat de un arbore cotit care transmite
lucrul mecanic spre exterior (de obicei cu ajutorul unei cutii de viteze).
Rolul arborelui cotit este acela de a
transforma miscarea de “du-te vino” a pistonului in miscare de rotatie.
Un motor poate avea de la
unu pana la 28 de cilindri (pistoane) care pot fi asezate asa zis in linie sau
in V. Sistemul de alimentare cu combustibil consta dintr-un rezervor o pompa si
un sistem pentru vaporizarea combustibilului care l-a motorul Otto poate fi
carburator sau la masinile de constructie recenta sisteme de injectie. Aceste
sisteme de injectie sunt gestionate electronic iar eficienta lor a facut ca ele
sa fie folosite pe majoritatea automobilelor
Aerul din ametecul
carburant precum si gazele evacuate sunt gestionate de supape actionate mecanic
de un ax cu came. La toate motoarele este necesar un sistem de aprindere a
combustibilului care la motorul Otto este o bujie. Conform principiului al
doilea al termodinamicii un motor trebuie sa cedeze caldura; in general acest lucru
este realizat in doua moduri, prin evacuarea gazelor rezultate din arderea
carburantului si prin folosirea unui radiator. In timpul deplasarii unui
vehicul echipat cu un motor cu ardere interna simpla deplasare genereaza un
flux de aer rece suficient pentru a asigura mentinerea temperaturii motorului
in limite acceptabile dar pentru ca motorul sa poata functiona si cand
vehiculul sta, radiatorul este echipat cu unul sau mai multe ventilatoare. De
asemenea se mai folosesc si sisteme de racire cu apa mai ales pentru barci.
Randamentul mecanic
efectiv al unui motor Otto modern este de circa 20-25%
Rudolf
Diesel a conceput motorul diesel ca o alternativa mai accesibila pentru
intreprinzatorii particulari avand in vedere dimensiunile variabile si costul
scazut al motorului si al carburantului, fata de motoarele cu aburi care aveau
un randament foarte scazut.
Totul a pornit de la obsesia lui pentru a doua lege a
termodinamicii si maxima eficienta a ciclului Carnot.
Incepand din 1885, timp de 13
ani, Diesel a lucrat la motorul sau, intr-un laborator-magazin din Paris. La
fabrica de masini de la Augsburg, pe la sfarsitul lui 1896 si inceputul lui
1987, primul model al lui Diesel, un cilindru inalt de fier cu o volanta la
baza, functiona autonom pentru prima data.
El cantarea 5 tone, producea 20 cp la 172 rpm si
opera la o eficienta de 26.6%.
Rudolf Diesel a mai petrecut inca
vreo 2 ani la perfectionarea lui si, la sfarsitul anului 1896, a prezentat un
nou model cu o eficienta mecanica (teoretica) de 75.6%, fata de motoarele cu
aburi care aveau o eficienta de 10% sau mai putin.
Primul motor diesel
Cu toate
acestea productia lor a mai fost intarziata inca un an, dar aceasta nu l-a
impiedicat sa devina milionar prin vanzarea drepturilor de comercializare a
inventiei lui.
Dupa
ce am inteles cum a aparut, sa intelegem si cum functioneaza acest tip de
motor.
Combustibilul,
introdus prin injectare in cilindru, se autoaprinde venind in contact cu aerul,
comprimat in prealabil in cilindrul motorului, datorita temperaturii inalte
realizate prin comprimare. Presiunea aerului comprimat este cuprinsa intre 30 si 60
at. si temperatura 500°C si 700°C, corespunzator unui
raport volumetric de comprimare cuprins intre 12:1 si 22:1. Introducerea
(pulverizarea) combustibilului in cilindru se face cu ajutorul injectorului.
Presiunea necesara pentru pulverizarea combustibilului se realizeaza cu o pompa
de injectie. Randamentul total (efectiv) al motorului diesel este cuprins intre
0.28 si 0.40. Motoarele diesel se folosesc in centrale termoelectrice, pe nave,
locomotive, autovehicule etc.
Motoarele
Diesel cu camere de ardere divizate (separate) jetul de combustibil este
injectat intr-un compartiment separat de camera de ardere propriu-zisa din
cilindru. In aceasta categorie intra:
a) Motoare cu camera de vartej (turbulenta), la
care camera separata (de forma cilindrica sau sferica) comunica cu cilindrul
printr-un canal de forma unui ajutaj, dispus tangential la camere
separate. Astfel, in timpul comprimarii in camera
separata in care are loc injectia, se produce un vartej puternic care mareste
viteza de ardere. Acelasi vartej produce in cilindru o miscare circulara a
aerului, favorabil extinderii rapide si uniforme a frontulul de flacara. Prin
aceasta circulatie se asigura arderea in cilindru a combustibilului care s-a
aprins in camera de vartej. Volumul camerei de vartej reprezinta 50-80% din
volumul total al camerei de ardere.
b) Motoare cu antecamera (camera de preardere), la
care injectia are loc intr-o camera separata, de forma cilindrica, tronconica
sau sferica, reprezentand 25-40% din volumul total al camerei de ardere, si
care comunica cu cilindrul prin unul sau mai multe orificii de sectiune redusa
care au rolul unor duze .
c) Motoarele cu camera de vartej si cu injectie
directa Ia care injectorul este proiectat astfel incat sa dirijeze un jet
direct in camera principala de ardere si altul (cu debit mai redus) in camera
secundara de vartej. Arderea incepe in camera secundara, dand nastere unui
curent invers in camera principala de ardere si favorizand procesul de ardere.
O caracteristica comuna a motoarelor Diesel cu camere
divizate este functionarea mai lina datorita cresterii mai reduse a presiunii
in cilindrul motorului. Ca dezavantaj se remarca necesitatea montarii unei bujii
incandescente in camera separat utilizata pentru pomirea la rece.
Concluzii :
Motorul Diesel difera de
cel Otto doar prin faptul ca arderea are loc la volum constant si nu la
presiune constanta. Majoritatea motoarelor Diesel sunt de asemenea in 4 timpi
dar functioneaza diferit. In primul timp este aspirat aer nu si motorina. In
timpul 2 aerul este incalzit prin comprimare pana la circa 440 grade C. La
sfarsitul acestui timp este injectata motorina care se auto aprinde datorita
temperaturii mari a aerului. Timpul 4 este ca si la motorul Otto unul de
evacuare.
Randamentul unui motor
Diesel este mult mai mare decat al unui motor Otto si astazi se situeaza putin
peste 40%. Motoarele Diesel sunt motoare relativ lente cu viteze ale arborilor
cotiti de 100 pana la 750 rpm spre deosebire de motoarele Otto care au viteze
ale arborilor cotiti de circa 2500-5000 rpm. Deoarece motoarele Diesel folosesc
rate de compresie de 14 la 1, sau mai mari, spre deosebire de motoarele Otto
care au rate de compresie intre 8 la 1 si 10 la 1, ele trebuie sa aiba o
constructie mai rigida de aceea sunt mai scump de fabricat. Acest dezavantaj
este compensat de randamentul mai mare si de faptul ca motorina este mai ieftina
decat benzina.
Avantaje si dezavantaje ale motorului diesel in 4 timpi
Motoarele diesel in 4 timpi
au un randament mult mai bun decat cele pe benzina.Cu toate acestea motorina
are dezavantajele sale.Unele motoare diesel au bujii incandescente,deoarece la
temperaturi scazute,aerul din cilindrii nu se poate incalzi indeajuns de tare
pentru ca motorina injectata sa se aprinda.
Comentarii
Trimiteți un comentariu