AERUL
AERUL
|
Aerul era mult timp considerat o substanta simpla. In 1778, savantul francez Antoine Laurent de Lavoisier a descoperit ca aerul este compus dintr-o mixtura de doua gaze, pe care le-a denumit oxigen si azot. Lavoisier a fost supranumit tatal chimiei moderne. El a facut niste experimente remarcabile, dar a fost activ si in afacerile interne ale tarii sale. Fiind aristocrat, a investit intr-o companie privata angajata de guvern pentru colectarea impozitelor. Din averea sa a construit un imens laborator, unde a si facut descoperirea în privinta aerului. Lavoisier a descoperit de asemenea legea conservarii masei si a elaborat metoda moderna de denumire a compusilor chimici, care a inlocuit-o pe mai vechea metoda nonsistematica.
Aerul contne 1/5 (dupa volum) de oxigen (21%), azot („azot” inseamna in
limba greaca „fara viata”) - 78% si gaze inerte: argon (Ar), neon (Ne), cripton
(Kr), xenon (Xe), heliu (He) care impreuna constitue 0.94%, dioxid de carbon –
0.03%, alte gaze si vapori de apa 0.03%. Pe masura indepartarii de suprafata
pamantului, compozitia aerului atmosferic se schimba. La 10 km distanta de la
suprafata Terrei compozitia ramane aceeasi enumerata mai sus. La 25-30 km
distanta apare zona de ozon din care fac parte oxigen (O2), ozon (O3),
azot (N2). La 100 km in componenta aerului intra: azot (N2),
oxigen atomar (O), oxigen molecular (O2), ozon (O3),
heliu (He), Na+, Fe3+, Ca2+, Mg2+.
Intre 100 km si 200 km distanta de la suprafata pamantului se atesta compozitia
aerului: azot (N2), oxigen atomar (O), oxigen mole-cular (O2)
si heliu (He). Intre 200 km si 400 km in componenta aerului intra: azot
molecular (N2), azot atomar (N), oxigen atomar (O), oxigen molecular
(O2) si heliu (He). Intre 400 km si 700 km distanta de la suprafata
Terrei, in componenta aerului intra: azot atomar (N), oxigen atomar (O),
hidrogen atomar (H) si heliu (He). Intre 700 km si 1400 km in compozitia
aerului intra doar hidrogen atomar (H) si heliu (He).
Arderea in aer decurge mai lent decat in oxigen. Motivul este urmatorul:
oxigenul din aer este diluat cu azot, iar azotul nu intretine arderea. Pentru a
se aprinde o substanta trebue sa fie incalzita pana la o anumita temperatura,
numita temperatura de inflamabilitate. Pentru a initia arderea este necesar: 1.
a incalzi substanta pana la temperatura de inflamabilitate; 2. a asigura
accesul oxigenului;
Putem stinge focul prin acoperirea locului arzand cu o plapuma, panza de
cort, sau alt material aflat la indemana. Cu apa se sting doar obiectele ce
„primesc” apa, de exemplu lemnul, carbunele. Apa raceste obiectul inflamabil si
vaporii ei intrerup accesul aerului. Cu apa nu poate fi stins petrolul arzand.
Flacara se va mari, deoarece petrolul, fiind mai usor decat apa, se va intinde
pe suprafata acesteia. In caz de incendiu se foloseste stingatorul de foc, care
izoleaza si raceste obiectul ce arde.
Formarea ozonului: Acum un miliard de ani, algele albastre-verzi au
inceput sa foloseasca energie solara pentru a descompune moleculele de H2O
si CO2 si pentru a le recombina in compusi organici si oxigen
molecular (O2). Aceasta transformare bazata pe energia solara poarta
numele de fotosinteza. O parte din oxigenul rezultat in urma fotosintezei
combinat cu carbonul organic au recreat molecule de CO2. Oxigenul
ramas, acumulat in atmosfera a creat un dezastru ecologic in ce priveste
organismele anaerobe. Pe masura ce cantitatea de oxigen din atmosfera a crescut
cea de CO2 a scazut. In atmosfera superioara o parte din moleculele
de oxigen au absorbit energie de la razele ultraviolete ale soarelui si s-au
transformat in oxigen atomic. Acesti atomi combinati cu oxigenul molecular
ramas au format molecule de ozon (O3) care absorb eficient razele
ultraviolete. Acest strat fin de ozon actioneaza ca un scut protector al
planetei improtriva razelor ultraviolete. Cantitatea de ozon necesara pentru
protejarea Pamantului de razele ultraviolete nocive variaza intra 200 si 300
nanometri (nm) si se crede ca exista de peste 600 milioane de ani. Atunci
nivelul de oxigen era aproximativ 10% din concentratia actuala din atmosfera.
Inainte de acest moment existenta vietei era posibila doar in ocean. Prezenta
ozonului a dat organisemlor ocazia sa evolueze si sa traiasca pe uscat. Ozonul
a jucat un rol semnificativ in evolutia vietei pe pamant si datorita ozonului
exista viata asa cum o stim azi.
La fel ca si oxigenul O2, ozonul O3 e alcatuit din
atomi ai elementului chimic oxigenul si reprezinta modificatii alotropice ale
elementului oxigen. Avand un continut diferit al moleculelor, poseda
proprieteti diferite. Astfel oxigenul este inodor, iar ozonul are un miros
specific. In timpul furtunilor, cand fulgera se formeaza mici cantitati de ozon
din oxigen si de aceea dupa ploaie se simte un miros de prospetime.
In laborator ozonul se obtine din oxigen cu ajutorul unui aparat numit
ozonizor ce are la baza fenomenul descarcarii electrice.
In cantitati mici ozonul e de folos oamenilor din cauza ca el distruge
bacteriile din atmosfera, le oxideaza. Dar in cantitati mari el devine toxic si
pentru oameni - care pot muri daca in aer se afla mai mult de 1% ozon.
Stratul de ozon daca ar fi adunat compact pe suprafata pamantului, ar
constitui doar 3 mm. Dar cu toate ca pare infima, aceasta cantitate de ozon are
o importanta enorma. Zona de aer in care se gaseste ozonul are grosimea de
circa 10 km si este situata la inaltimea de 25 – 30 km de la suprafata
Pamantului.
Stratul de ozon protejeaza suprafata Pamantului de radiatiile
ultraviolete solare, lipsa lui ar insemna sfarsitul vietii pe Pamant!
Poluarea aerului este adesea vizibila sub forma fumului din
hornuri si a gazelor de la tevile de esapament ale masinilor. Fumul este un
amestec de gaze si chimicale si poate deveni mai toxic sub actiunea soarelui
puternic, datorita unei reactii chimice provocate de lumina. Smogul care
rezulta are un miros neplacut si provoaca lacrimarea. Mai demult el invaluia
Londra in timpul iernii, cand in fiecare casa ardeau focuri de carbine. In anul
1950 guvernul a emis legi pentru a impiedica ca in anumite regiuni oamenii sa
arda altceva decat combustibili fara fum. Cresterea numarului de cazuri de astm
si de boli bronhiale este o dovada a efectelor daunatoare a poluarii aerului.
In lupta pentru aer curat, multe autaritati au instalat monitoare pentru
verificarea calitatii aerului. Monitoarele masoara particulele suspendate
(precum oxizii de azot si de plumb) si gazele, inclusiv dioxidul de sulf
(principalul agent de poluarea aerului) si monoxidul de carbon (provenit in
principal din gazele de esapament).
Stratul de ozon din stratosfera ne
protejeaza retinand razele ultraviolete ale soarelui. Deoarece in zilele
noastre a crescut foarte mult folosirea hidrocarburilor clorinate, fluorinate
(freoni) in flacoanele cu aerosoli, frigidere, detergenti si polistroli, aceste
gaze au ajuns in aer in cantitati mai mari decat cele care ar putea fi
suportate de atmosfera. Pe masura ce se ridica, se descompun, formandu-se
cloridioni, care ataca si distrug stratul de ozon. Efectul respectiv a fost
semnalat pentru prima oara de catre
oamenii de stiinta care lucrau in Antarctica, in momentul in care au
observat formarea unei gauri in stratul de ozon.
Echilibrul natural al gazelor atmosferice
care s-a mentinut timp de milioane de ani, este amenintat acum de activitatea
omului. Aceste pericole ar fi efectul de sera, incalzirea globala, poluarea
aerului, subtierea stratului de ozon si ploile acide.
In ultimii 200 de ani industrializarea
globala a dereglat raportul de gaze necesar pentru echilibrul atmosferic.
Arderea carbunelui si a gazului metan a dus la formarea unor cantitati enorme
de dioxid de carbon si alte gaze, mai ales dupa ce la sfarsitul secolului
trecut a aparut automobilul. Dezvoltarea agriculturii
a determinat acumularea unor cantitati mari de metan si oxizi de azot in
atmosfera.
Pentru a reduce poluarea aerului, Los Angeles
a interzis deplasarea a 70% din camioanele grele pe strazile orasului in orele
de varf si un proiect de plan propunea ca pana in 1998, 40% din autovehicule sa
functioneze cu methanol sau alti combustibili “curati”. Proiectantii spera ca
pana in 2008 toate autoturismele noi si toate autovehiculele sa fie alimentate
cu combustibili alternativi sau cu electricitate.
In multe tari ale lumii pentru a micsora
efectul gazelor de esapament, care constitue sursa principala de poluare a
aerului, se produce benzina fara plumb, iar unele masini sunt dotate cu filtre
catalitice care transforma gazele nocive in gaze inofensive. Insa eficienta acestor
imbunatatiri e diminuata de cresterea consumului de petrol.
Oceanul de aer ce ne inconjoara e ca si
izvorul vietii noastre. Daca fara hrana sau apa omul poate trai un timp mai
indelungat, fara aer am muri in cateva minute. Pacat ca lumea nu coinstintizeaza
gravitatea poluarii aerului care este la fel de periculoasa ca si o arma de
distrugere in masa. De aceea de mici copii trebue sa ne familiarizam cu
metodele de reducere a poluarii mediului ambiant, cum ar fi: utilizarea
vantului si a energiei solare ca sursa de energie alternativa, sadirea
padurilor, parcurilor – care transforma dioxidul de carbon in oxigen, jucand un
rol important in mentinerea proportiei “gazelor de sera”.
Comentarii
Trimiteți un comentariu